Hej och varmt välkommen till SOS Alarm!
Vi vill ge dig som ny SOS:are en inblick hos oss redan innan din första dag. Därför har vi samlat det allra viktigaste du behöver veta nedan!
Nu är du en av oss!
Vad roligt att just du har valt att bli SOS:are. Oavsett när du börjar hos oss, ser vi dig redan som en i gänget. Därför behöver du inte bli förvånad om du redan nu blir inbjuden till team-möten eller olika former av firanden. Att fira är något vi gör ofta och i olika former - allt ifrån grillbuffé, tårta, gemensam frukost eller en digital fika.
Om du inte redan har tagit del av vår kulturbok kan du göra det genom att klicka här.
Se filmen och få en inblick i hur det är att vara SOS:are
Frågor & svar
-
Vi är strax över 1400 medarbetare.
-
Under din första tid kommer din chef att skapa förutsättningar för att du ska komma in i ditt nya jobb så fort som möjligt. Du kommer att träffa teamet, höra mer om vår organisation och våra affärsmål samt sätta upp dina individuella mål som i sin tur kommer att leda till att vi tillsammans når våra övergripande mål.
Hela din första tid hos oss baseras på vilken roll du har inom företaget och vad som är viktigt för just dig. -
- Vår kultur och våra värderingar är ledstjärnan i vårt ledarskap och är en del i hur vi coachar och utvecklar alla SOS:are. Vi tror på öppenhet, tillit och transparens i allt vi gör och genom det tar vi oss tillsammans framåt.
- Vår ambition och strävan är att i varje situation och varje beslut kombinera det bästa för SOS Alarm som helhet med varje enskild SOS:ares bästa.
- Tillit ger oss förutsättningar att agera här och nu och i framtiden. Det ger oss modet att vara innovativa och prova nya vägar. Det ger oss kraften att vara närvarande, lyhörda och respektfulla.
- Genom varje SOS:ares engagemang och att vi vågar ifrågasätta gör vi saker lite bättre imorgon än vad vi gjorde igår. Det är allas ansvar och SOS Alarms ledare skapar förutsättningar för detta i vardagen.
- Vår kultur och våra värderingar är ledstjärnan i vårt ledarskap och är en del i hur vi coachar och utvecklar alla SOS:are. Vi tror på öppenhet, tillit och transparens i allt vi gör och genom det tar vi oss tillsammans framåt.
-
För att vi ska nå våra mål är det avgörande att alla SOS:are känner sig engagerade, stolta och får möjligheten att utvecklas. Både som människor och i sin karriär. Därför satsar vi mycket på utbildning, kompetensutveckling och ledarskapsprogram som ska ge dig förutsättningar att växa hos oss. Hos oss är det viktigt att man också själv tar ansvar för och påverkar sin egen kompetensutveckling.
Alla har individuella mål som i sin tur bidrar till att vi når våra övergripande affärsmål.
-
Principer för medarbetarskap och ledarskap
Som SOS:are förväntas vi i alla situationer uppträda i enlighet med våra värderingar, professionellt och empatiskt samtidigt som ansvarstagande och samverkande. Genom att varje medarbetare bidrar aktivt med sin kunskap och erfarenhet skapar vi engagemang för att utveckla verksamheten lyckosamt och bidra till ett tryggare Sverige för alla.
Som medarbetare:
- är jag väl insatt i våra kunders behov och levererar utifrån avtal
- samverkar och samarbetar jag internt och externt för ett SOS Alarm
- bidrar jag till ständiga förbättringar av vår verksamhet via samarbete och via en öppen kultur
- att rapportera fel eller förbättringsförslag
- är jag innovativ och söker nya möjligheter
- är jag öppen och kommunikativ
- tar jag ansvar för min egen utveckling
- sätter jag den hjälpsökande i fokus
Som ledare ska jag dessutom vara en förbild, inspiratör och kulturbärare samt lagledare vilket innebär att jag:
- inspirerar medarbetare att tänka affärsmässigt
- involverar medarbetarna i SOS Alarms utveckling och inspirerar dem att bidra med idéer och tar tillvara dessa
- involverar medarbetarna i planering och uppföljning i syfte att skapa engagemang och säkerställa att vi når våra mål
- skapar förutsättningar för ett innovativt klimat
- är närvarande och coachar medarbetarna i vardagen
- själv öppen för att ta emot feedback
- sätter sig in i, står upp för och genomför fattade beslut
- skapar former för reflektion och lärande för medarbetarnas utveckling
-
Lönen utbetalas månadsvis, den 25:e varje månad. När den 25:e infaller på en lördag/söndag/helgdag betalas lönen ut närmaste vardag innan.
Månadslön betalas ut för innevarande månad. Rörliga lönedelar samt frånvaro utbetalas samt dras av nästkommande månad.
-
När du loggar in i din mail första gången kommer du att ha ett mail med inloggningsuppgifter till vårt lönesystem, och anvisningar om hur du meddelar ditt kontonummer och skattetabell.
-
Hos oss är det en självklarhet att du får vara precis den du är. För oss är olikheter en styrka och för att vi ska bli framgångsrika behöver vi omge oss av personer som utmanar oss och som bidrar med nya perspektiv och tankesätt. Anledningen är enkel: Hos oss ska alla känna sig välkomna och trygga att vara sig själva. Detta uppnår vi dels genom ett levande kultur- och värderingsarbete, vårt ledarskap och genom att utbilda i frågor kring mångfald. Vi verkar även för mångfald i våra rekryteringsprocesser genom att alltid arbeta kompetensbaserat. Vi har nolltolerans mot alla former av mobbing och trakasserier, likväl accepterar vi inte under några omständigheter diskriminering.
Vi har även en mångfaldpolicy som ser ut såhär:
Alla människor har lika värde oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, ålder, etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och olika typer av
funktionsnedsättning. Inom SOS Alarm ingår mångfaldsarbetet som en naturlig del i vår ordinarie verksamhet.Medarbetare på SOS Alarm har ett eget ansvar för att vara öppna för andras olikheter och behandla
andra så som man själv vill bli behandlad och därigenom främja SOS Alarms jämställdhets- och
mångfaldsarbete.- SOS Alarms personalpolitik genomsyras av mångfaldsperspektivet
- Vi beaktar mångfald vid rekrytering och sammansättning av arbetsgrupper
- Vid organisationsförändringar och vid utformning av den fysiska och psykosociala arbetsmiljön tar vi hänsyn till mångfald
- Våra arbetsplatser är jämställda och alla medarbetare behandlas lika i fråga om arbete, lön, arbetsförhållanden, anställningsvillkor, utbildning, kompetens- och karriärutveckling
- Vi organiserar arbetet så att det underlättar för både kvinnor och män att förena förvärvsarbete och familjeliv
- Hos oss ansvarar varje chef för att beakta mångfaldsperspektivet i alla insatser och aktiviteter
- Vi har en kontinuerlig dialog kring kultur och värderingar för att främja en inkluderande arbetsmiljö
- Vi agerar snabbt och kraftfullt om diskriminering skulle uppstå
- Alla medarbetare vet var man vänder sig för att få stöd och hjälp
- Vi har tydliga riktlinjer och processer för hur vi hanterar diskrimineringsärenden
-
Arbetsmiljö en är viktig fråga för oss och något vi arbetar ständigt med inom alla delar av verksamheten. Alla ledare utbildas i frågan och alla medarbetare förväntas bidra och komma med förbättringsförslag.
För att tydliggöra våra mål kring arbetsmiljö har vi följande policy:På SOS Alarm ska vi ha en hållbar och god arbetsmiljö så att ingen medarbetare drabbas av ohälsa eller kommer till skada på grund av sitt arbete. Detta är en viktig strategisk fråga för oss, och vårt arbetsmiljöarbete ska genomsyra alla beslut vi fattar.
Medarbetare på SOS Alarm ska trivas och utvecklas i en fysiskt, socialt och organisatoriskt hållbar arbetsmiljö.
- Vi integrerar arbetsmiljö- och hälsoaspekter i allt vi gör
- Vi har ett tydligt och närvarande ledarskap som främjar hälsa och sunt beteende
- Vi främjar en god arbetsmiljö genom delaktighet, återhämtning i arbetet och rimlig arbetsbelastning samt kontinuerlig dialog kring våra värderingar
- Ingen form av mobbning eller trakasserier accepteras, alla ska behandlas med respekt
- Vi lägger stor vikt vid det proaktiva arbetsmiljöarbetet och allt arbetsmiljöarbete görs i samverkan mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud
- Vi riskbedömer den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid alla förändringar och genomför regelbundet skyddsrond i syfte att förebygga skador och ohälsa
- Vi har ett systematiskt arbetsmiljöarbete och lever upp till kraven på dokumentation och tydlighet
- Chefer får rätt kunskaper och befogenheter för att kunna verka för en bra och säker arbetsmiljö och samtliga chefer har delegerat ansvar för arbetsmiljöuppgifter
- Alla medarbetare får en god introduktion och kontinuerlig dialog med sin chef
- Alla medarbetare har möjlighet att påverka sin arbetssituation och uppmuntras till engagemang och delaktighet
- Alla medarbetare har ansvar för att påtala risker och delta i förändringsarbete
- Det är allas ansvar att bidra till en god arbetsmiljö
Om dina förmåner

Gemensam frukost
Fredagsfrukost, helgfrukost eller torsdagsfrukost – hos oss tar vi ofta tillfälle att kombinera nytta med nöje. Vi sänder torsdagsfrukost live en gång i månaden där vi ger dig nyheter inom företaget och har det trevlig tillsammans.

SOS Hälsa
Vi ger förutsättningar som stimulerar till friskvårdsaktiviteter/teambildande aktiviteter både enskilt och i grupp.
På våra 15 orter runt om i landet finns lokala hälsoinspiratörer som sprider engagemang och idéer som bidrar till arbetshälsa. Denna grupp planerar aktiviteter för ett helt år.
Vanliga aktiviteter har bland annat varit minigolf, ridning, vandring, kostföreläsningar, gruppträningar, bowling, yoga, boxning, stegräkningstävling, brännboll, salsa, padeltennis samt femkamp.

Vi firar!
Inte bara torsdagar utan alla olika typer av vinster – ny kund, ny SOS:are eller en ny release i våra system. Stort som litet, allt är värt att fira.

Startavgift till laglopp
Vi vet hur stor effekt motion har på vårt välmående. Därför uppmuntrar vi gärna till att du är med på något av våra sponsrade lopp.

Friskvårdsbidrag
Vi ger dig 3000 kr per år för att ta hand om dig och din hälsa. Om du går till en Epassi-ansluten leverantör behöver du bara visa upp din legitimation för att nyttja ditt friskvårdsbidrag. Om du börjar hos oss i mitten av året kommer du att få halva summan att använda.

Förmånlig pension
Tjänstepension ITP – pension i toppklass. ITP 1 för dig som är född 1979 och senare och ITP2 för dig som är född 1978 och tidigare.

Kaffe, te och frukt
Ta en banan och vad glad! Vi ser till att du har möjlighet att fylla på med energi och vitaminer under hela arbetsdagen.

Flextid för administrativa SOS:are
Förtroendetid för våra administrativa SOS:are, vilket betyder att du förväntas ta ansvar och leverera det som är sagt. Du har 30 dagars betald semester men inte rätt till övertidsersättning.

Försäkringar
Vi värnar om dig och därför omfattas du av trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA, TGL samt tjänstereseförsäkring.
TFA:
• Färdolycksfall
• Arbetssjukdom
• Ersättning för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk m.m.
TGL:
Tjänstegrupplivförsäkringen – engångsbelopp vid dödsfall till förmånstagare (make/maka, reg. partner, barn, barnbarn, föräldrar) OBS! Sambo upprätta särskilt förmånstagarförordnande.
Vi erbjuder även följande frivilliga försäkringar i samarbete med Skandia.
- Livförsäkring
- Medförsäkrad
- Olycksfallsförsäkring
- Barnförsäkring
- Sjukförsäkring
- Grupplivförsäkring
Betalning sker direkt till Skandia. Företaget administrerar inte detta. Läs mer på Skandia. Automatiskt ansluten i tre månader utan hälsodeklaration. Kom ihåg förmånstagarförordnande.

Permission vid vissa högtider
Vid speciella högtider eller om något tråkigt inträffar försöker vi underlätta för dig genom att ge dig ledigt.

Arbetstidsförkortning för operativa SOS:are
Vi investerar i våra medarbetare och till våra SOS-operatörer gör vi det delvis genom att ge tillbaka mellan 2-12 timmar i veckan beroende på hur ditt schema ser ut.

Fjällstuga
Vår alldeles egna (och oerhört populära) SOS-stuga i Skärsjövålen i Härjedalen, som du kan hyra vare sig det är vinter eller sommar. Stugan består av 4 rum, 8 bäddar, kök samt bastu, toalett och dusch.