Bli en del av SOS Alarm
Jobba med oss för ett tryggare Sverige!
SOS Alarm har en unik verksamhet – vi är Hela Sveriges larmcentral. Dygnet runt, året om tar vi emot samtal till 112. Vi hanterar larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar i samhället. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
Om du jobbar på SOS Alarm får du en unik möjlighet att göra skillnad. Utöver SOS-operatörer jobbar här också IT-specialister, sjuksköterskor, affärsutvecklare, ekonomer, säkerhetsspecialister, analytiker, HR-kompetenser, kommunikatörer och många fler. Vi har alla något gemensamt: vi drivs av att påverka på riktigt och är stolta över vår samhällsviktiga uppgift. Och vi gör det med fantastiska kollegor i en stark företagskultur.
Varför SOS Alarm?
Mer än 95% av alla SOS:are är stolta över att arbeta på SOS Alarm!
Trygghet i ständig förändring
1974
Den första SOS-centralen invigs i Västerås 1974
Mycket har hänt sedan den första SOS-centralen invigdes 1974 och nödnumret var 90 000. Både tekniken och samhället har förändrats men vårt uppdrag är detsamma nu som då: att hjälpa människor i akut nöd och skapa ett tryggare Sverige för alla. Idag har SOS Alarm 15 centraler och omkring 1200 medarbetare.
1999
SOS Alarm blir vårdgivare
SOS Alarm är en vårdgivare som tillsammans med flera av landets regioner har ett omfattande uppdrag att möta patienter som den första länken i den prehospitala vårdkedjan. Vi möter drygt 1 miljon patienter varje år via telefon och SOS Alarms uppdrag är att prioritera och dirigera regionernas olika resurser.
2009
Alltid redo för kris
Det svenska samhället kommer aldrig mer att vara så oförberett som när meddelandet om tsunamin kom 2004. Vågen sköljde rakt in i hjärtat på oss alla och förändrade svensk krisberedskap. Sedan 2009 fungerar SOS Alarm rollen som ett informationsnav inom svensk krishantering.
2012
Tjänster som skapar trygghet och säkerhet
För att kunna erbjuda våra kunder ännu högre kvalitet och bättre tjänster valde vi att 2012 centralisera vår kundsupport och våra säkerhets- och jourtjänster till Västerås. SOS Alarms förmåga att se helhetsbilden gör att vi kan erbjuda helt unika tjänster inom säkerhet och trygghet.
2013
Nationellt informationsnummer
2013 lanserades, på uppdrag av regeringen, det nationella informationsnumret - 113 13. Dit kan allmänheten ringa för att lämna eller få information vid allvarliga olyckor och kriser. Numret är tillgängligt dygnet runt, årets alla dagar. Tjänsten fungerar som ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer vid allvarliga händelser i samhället.
2017
En sammanhållen verksamhet
Organisatoriska förändringar genomfördes och 2017 slogs verksamhetsområdet Säkerhet & Jourtjänster och 112 samman och bildade ett gemensamt verksamhetsområde; Produktion. Syftet var att stärka synergier och få alla medarbetare att jobba mot samma vision.
2019
Från snörbord till AI
SOS Alarms utveckling speglar den utveckling som samhället har genomgått. Den tekniska utvecklingen har varit enorm sedan 1950-talet då operatörerna använde sig av snörbord för att koppla samtalen i den första centralen. Idag jobbar vi med de senaste digitala verktygen för att skapa ett tryggare Sverige för alla.
2019
112-appen
Lanseringen av vår 112-app under 2019 blev en succé. Vid årsskiftet hade drygt 1,4 miljoner användare laddat ner den. Många använder appen för att ringa 112 men också för att hålla sig informerade om händelser i deras närhet. Nu tar vi utvecklingen vidare och ser över hur 112-appen ytterligare kan förbättras och kompletteras med användbara funktioner som skapar trygghet och säkerhet.
2019
Drönare
2019 inleder SOS Alarm ett samarbete med Everdrome och Karolinska Institutet för att underlätta medicinska transporter med hjälp av drönare.
2019
Livsviktig positionering
SOS Alarm har samarbetat med Google, Apple och de svenska operatörerna för att möjliggöra automatisk positionering via GPS i Sverige. Mobiltelefonens plats skickas till SOS Alarm per automatik när man ringer 112, en teknologi som verkligen gör skillnad för människor och som kan rädda liv.
2020
Rätt hjälp i rätt tid
För att stötta våra operatörer, sjuksköterskor och läkare i deras bedömningar utvecklar vi ett nytt medicinskt beslutsstöd som kommer att införas under 2020. Det handlar om att snabbt kunna identifiera behovet av ambulanser och med så hög precision som möjligt bestämma med vilken prioritet de ska larmas ut.
2020
Innovation task force
På SOS Alarm är det livsviktigt att vi jobbar med innovation, forskning och utveckling tillsammans med både akademin och näringslivet. Vi samarbetar till exempel med Chalmers Tekniska Högskola och Centrum för hjärtstoppsforskning om AI-tjänster. Vi deltar också i innovationsprogrammet Drive Sweden, som initierats av regeringen, tillsammans med bland annat Volvo Cars och Ericsson. Projektet går ut på att utveckla en molnbaserad funktion där självkörande bilar automatiskt informeras när en ambulans eller en brandbil närmar sig på samma vägbana.
Lediga jobb
-
SOS-operatörer Stockholm (start aug/sept 2025)
Produktion · Stockholm
-
Medicinsk rådgivare
VD-stab · Stockholm (huvudkontor) · Hybridarbete
-
Team Lead: Servicedesk
IT · Stockholm (huvudkontor) · Hybridarbete
-
Sjuksköterska till SOS Alarm
Produktion · Sundsvall
-
Nationell Produktionsledare
Produktion · Stockholm
-
Systemarkitekt Dynamics CE
IT · Placeringsort enl. ök · Hybridarbete
-
Chef PMO
Finance & Business Control · Stockholm · Hybridarbete
-
Säkerhetsstrateg
Säkerhet · Stockholm (huvudkontor) · Hybridarbete
-
SOS-sjuksköterska SOS Alarm i Växjö
Produktion · Växjö
Om SOS Alarm
SOS Alarm har en unik verksamhet. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar i samhället. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan. SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges Kommuner och Regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Jobbar du redan på SOS Alarm?
Hjälp till i rekryteringen och hitta din framtida kollega.