Ett tryggare Sverige för alla
Vi har en vision om ett tryggare Sverige för alla. Oavsett vem du är eller var du befinner dig kan du lita på oss när krisen är framme. Dag som natt, året om ser vi till att rätt hjälp finns på rätt plats i rätt tid.
Vår verksamhet bygger i grunden på tillit. Med tillit växer vårt värde och vår betydelse för uppdragsgivare och kunder, för samhället och för den som är i nöd. Tillit är förutsättningen för vår existens och kvittot på vår framgång. Det är vårt löfte i alla våra relationer.
I varje möte, i varje situation, i varje med- och motgång ska tillit vara vår viktigaste strävan. Det är kittet som håller oss samman. Det är ledstjärnan i vårt ledarskap och varje medarbetares ambition. Det är vad vi tror på och värnar om. Tillit ger oss förutsättningar att agera här och nu och i framtiden. Det ger oss modet att vara innovativa och att prova nya vägar. Det ger oss kraften att vara närvarande, lyhörda och respektfulla.
Vi är SOS Alarm – en unik verksamhet där varje person är en lika viktig länk i kedjan för att skapa ett tryggare Sverige för alla.
Trygghet i ständig förändring
1974
Den första SOS-centralen invigs i Västerås 1974
Mycket har hänt sedan den första SOS-centralen invigdes 1974 och nödnumret var 90 000. Både tekniken och samhället har förändrats men vårt uppdrag är detsamma nu som då: att hjälpa människor i akut nöd och skapa ett tryggare Sverige för alla. Idag har SOS Alarm 15 centraler och omkring 1200 medarbetare.
1999
SOS Alarm blir vårdgivare
SOS Alarm är en vårdgivare som tillsammans med flera av landets regioner har ett omfattande uppdrag att möta patienter som den första länken i den prehospitala vårdkedjan. Vi möter drygt 1 miljon patienter varje år via telefon och SOS Alarms uppdrag är att prioritera och dirigera regionernas olika resurser.
2017
En sammanhållen verksamhet
Organisatoriska förändringar genomfördes och 2017 slogs verksamhetsområdet Säkerhet & Jourtjänster och 112 samman och bildade ett gemensamt verksamhetsområde; Produktion. Syftet var att stärka synergier och få alla medarbetare att jobba mot samma vision.
2009
Alltid redo för kris
Det svenska samhället kommer aldrig mer att vara så oförberett som när meddelandet om tsunamin kom 2004. Vågen sköljde rakt in i hjärtat på oss alla och förändrade svensk krisberedskap. Sedan 2009 fungerar SOS Alarm rollen som ett informationsnav inom svensk krishantering.
2012
Tjänster som skapar trygghet och säkerhet
För att kunna erbjuda våra kunder ännu högre kvalitet och bättre tjänster valde vi att 2012 centralisera vår kundsupport och våra säkerhets- och jourtjänster till Västerås. SOS Alarms förmåga att se helhetsbilden gör att vi kan erbjuda helt unika tjänster inom säkerhet och trygghet.
2013
Nationellt informationsnummer
2013 lanserades, på uppdrag av regeringen, det nationella informationsnumret - 113 13. Dit kan allmänheten ringa för att lämna eller få information vid allvarliga olyckor och kriser. Numret är tillgängligt dygnet runt, årets alla dagar. Tjänsten fungerar som ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer vid allvarliga händelser i samhället.
2019
Från snörbord till AI
SOS Alarms utveckling speglar den utveckling som samhället har genomgått. Den tekniska utvecklingen har varit enorm sedan 1950-talet då operatörerna använde sig av snörbord för att koppla samtalen i den första centralen. Idag jobbar vi med de senaste digitala verktygen för att skapa ett tryggare Sverige för alla.
2019
112-appen
Lanseringen av vår 112-app under 2019 blev en succé. Vid årsskiftet hade drygt 1,4 miljoner användare laddat ner den. Många använder appen för att ringa 112 men också för att hålla sig informerade om händelser i deras närhet. Nu tar vi utvecklingen vidare och ser över hur 112-appen ytterligare kan förbättras och kompletteras med användbara funktioner som skapar trygghet och säkerhet.
2019
Drönare
2019 inleder SOS Alarm ett samarbete med Everdrome och Karolinska Institutet för att underlätta medicinska transporter med hjälp av drönare.
2019
Livsviktig positionering
SOS Alarm har samarbetat med Google, Apple och de svenska operatörerna för att möjliggöra automatisk positionering via GPS i Sverige. Mobiltelefonens plats skickas till SOS Alarm per automatik när man ringer 112, en teknologi som verkligen gör skillnad för människor och som kan rädda liv.
2020
Rätt hjälp i rätt tid
För att stötta våra operatörer, sjuksköterskor och läkare i deras bedömningar utvecklar vi ett nytt medicinskt beslutsstöd som kommer att införas under 2020. Det handlar om att snabbt kunna identifiera behovet av ambulanser och med så hög precision som möjligt bestämma med vilken prioritet de ska larmas ut.
2020
Innovation task force
På SOS Alarm är det livsviktigt att vi jobbar med innovation, forskning och utveckling tillsammans med både akademin och näringslivet. Vi samarbetar till exempel med Chalmers Tekniska Högskola och Centrum för hjärtstoppsforskning om AI-tjänster. Vi deltar också i innovationsprogrammet Drive Sweden, som initierats av regeringen, tillsammans med bland annat Volvo Cars och Ericsson. Projektet går ut på att utveckla en molnbaserad funktion där självkörande bilar automatiskt informeras när en ambulans eller en brandbil närmar sig på samma vägbana.
SOS Alarm i siffror
Livet på SOS Alarm
Är du nyfiken på att veta hur det är att jobba på SOS Alarm? Möt våra medarbetare och läs mer om vår kultur, dina utvecklingsmöjligheter och förmåner.
Titta in